15 Krav fra SKAT
15 Tekniske krav til kassen fra SKAT
Alle handlinger via salgsregistreringssystemer skal registreres i systemets elektroniske journal (logges). Transaktionsdata i den elektroniske journal skal signeres digitalt med et OCES-certifikat, som identificerer den erhvervsdrivende eller leverandøren af det digitale salgsregistreringssystem, så integriteten af data i den elektroniske journal kan verificeres i forbindelse med kontrol.
Den elektroniske journal skal indeholde de oplysninger, som også skal fremgå af en forenklet faktura eller en kassebon til kunden. For hver transaktion skal den elektroniske journal desuden indeholde: a) Oplysning om den erhvervsdrivendes cvr-nummer. b) Et fortløbende transaktionsnummer, som skal være unikt for den erhvervsdrivende (pr. cvr-nummer). c) Tidspunktet for købets start og afslutning/afbrydelse. d) Den anvendte betalingsmetode. e) Serienummeret på det digitale salgsregistreringssystem, som unikt identificerer salgsregistreringssystemet.
Salgsregistreringssystemet skal kunne producere en fil direkte fra den elektroniske journal i SAF-T format. Skatteforvaltningen har besluttet at anvende OECD-standarden SAF-T (Standard Audit File - Tax) som standard-filformat for indrapporteringen af salgsregistreringsdata til Skatteforvaltningen.
Filen fra den elektroniske journal skal kunne udlæses på almindeligt tilgængelige elektroniske medier eller på anden vis kunne overføres digitalt til myndighederne på forlangende.
Salgsregistreringssystemet skal kunne danne en rapport med dagens omsætning, der, efter registrering i den elektroniske journal, nulstiller salgstællerne m.v., nemlig en såkaldt Z-rapport.
Salgsregistreringssystemet skal kunne danne en opgørelse over omsætningen fra sidste gang, der blev dannet en Z-rapport, nemlig en såkaldt X-rapport.
Digitale betalingsmidler som betalingskort, mobilbetaling m.v. skal være koblet til salgsregistreringssystemet på en sådan måde, at betaling med digitale betalingsmidler automatisk registreres i det digitale salgsregistreringssystem som en del af den elektroniske journal.
Salgsregistreringssystemet skal kunne registrere totalsalget separat for hver af de anvendte betalingsmidler, dvs. totalsalg for henholdsvis kontantbetaling, betaling med kort og mobilbetaling m.v.
Der skal være indbygget ur og dato, der er justeret i forhold til dansk normaltid. Alle justeringer af tidsangivelse i systemet skal registreres i den elektroniske journal.
Der skal være tilknyttet en printerfunktion, bl.a. til udskrivninger af forenklede fakturaer eller kasseboner, hvis den erhvervsdrivende ikke kan sende kassebonen digitalt til et system, som kunden på forhånd har accepteret.
Der skal kunne udskrives en kassebon på forlangende, hvorpå der klart skelnes mellem positive og negative beløb. Kravet anses også for opfyldt, hvis salgsregistreringssystemet kan sende kassebonen digitalt til et system, som kunden på forhånd har accepteret.
Salgsregistreringssystemer, der er beregnet til at blive benyttet af flere sælgere, skal kunne registrere transaktioner og totaler separat for hver sælger, herunder salgets størrelse samt type betalingsmiddel.
Undervisning af nye medarbejdere i brugen af salgsregistreringssystemet og lignende registreringer, hvor der ikke sker et reelt salg, skal kunne danne kasseboner, der er tydeligt mærket med f.eks. “Test ikke gyldig” eller “ Undervisning – ikke gyldig”, så de ikke på nogen måde kan forveksles med ordinære kasseboner.
Når en virksomhed modtager kontanter, jf. § 81, stk. 1, i lov om betalinger, skal salgsregistreringssystemet være udstyret med: a) En kasseskuffe til opbevaring af kontanter. b) Mulighed for vekselkasse (opgørelse over mønt- og seddeltyper).
Det digitale salgsregistreringssystem må ikke indeholde funktioner, der gør det muligt at tilføje, redigere eller slette oplysninger. Det digitale salgsregistreringssystem må heller ikke kunne sammenkobles eller integreres med software eller hardware, der gør det muligt at tilføje, redigere eller slette oplysninger i den elektroniske journal.